החרדים הגישו את חוק הגיוס החדש לצד חוק היסוד

איתי גדסי No Comments on החרדים הגישו את חוק הגיוס החדש לצד חוק היסוד

הקרב על חוק הגיוס עולה שלב לאחר שחברי הכנסת החרדים הגישו היום את הצעת חוק הגיוס החדשה, לצד חוק היסוד המכיר בלימוד התורה כערך במדינת ישראל • השר ליברמן: נצביע נגד חוק הגיוס גם במחיר של פירוק הממשלה • כל הפרטים

צילום: Yonatan Sindel/Flash90
13:46
28.04.24
מערכת האתר No Comments on משיח, עכשיו! הרב שניאור אשכנזי והרב דב הלפרין בסעודת משיח • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

במפלגות החרדיות דורשים להעלות את חוק הגיוס כבר ביום רביעי הקרוב להצבעה בקריאה טרומית במליאת הכנסת.

הצעת החוק קובעת בחוק יסוד כי "מדינת ישראל כמדינה יהודית רואה חשיבות עליונה בעידוד לימוד התורה ולומדי התורה" כפיתרון לחוק הגיוס, ולצידה הצעת חוק הגיוס המחודשת המציעה לתקן מספר עניינים בחוק הקיים, דוגמת הוספת חברים לצוות הבין-משרדי והוספת הוראה לפיה קביעת היעדים וההתייחסות אל העמידה בהם, תיעשה בשים להוראות חוק היסוד.

הצעת החוק להסדרת מעמדם של לומדי התורה אותה הגישו חברי הכנסת החרדים,  מוגשת במקביל לקידום הצעת חוק-יסוד: לימוד תורה. הצעת חוק היסוד מעגנת את החשיבות הרבה והערך הגדול שרואה המדינה בלימוד תורה, את רצונה לעודד לימוד תורה חוצה מגזרים ולהבהיר שיש להתייחס ללומדי התורה ככאלו המשרתים את העם היהודי ואת מדינת ישראל.

כמו כן, הצעת חוק היסוד מבקשת לתת מענה לסוגיה שאותה ביקש בג"ץ להסדיר בפסק הדין בג"ץ 1877/14 התנועה למען איכות השלטון בישראל נ' הכנסת, שם הוחלט ברוב דעות לבטל את פרק ג'1 לחוק שירות בטחון, תוך קביעה כי בטלותו של הפרק תיכנס לתוקף שנה לאחר יום מתן פסק הדין. בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב כי "הצעת חוק היסוד נועדה להבהיר את עמדתה של הכנסת, המעגנת בחוק יסוד את מדיניותן של כל ממשלות ישראל, ולפיה לאור מרכזיותו של ערך לימוד התורה וחשיבותו כשירות לעם היהודי, יש מקום ליצור הסדר דחיה למי שמבקש להקדיש את זמנו ללימוד תורה לתקופה ממושכת.

במקביל להצעת חוק היסוד, הצעת חוק זו נועדה להציג את ההסדר בפועל תוך קביעה עקרונית בדבר שיווי המשקל הראוי אותו יש לייחס ללימוד התורה אל מול הערותיו של בג"ץ. מוצע לתקן את סעיף 26ג לחוק ולהבהיר את שינוי מעמדו של ערך לימוד התורה. כמו כן, מוצע כי שר הביטחון ידחה את השירות למי שעומד ביתר התנאים הקבועים בחוק. עוד מוצע לבטל את תקופת ההסתגלות השנייה הקבועה בחוק. במקום זאת, מוצע לקבוע תקופת הסתגלות אחת בלבד בת ארבע שנים. תקופה זו תוארך באופן אוטומטי במידה ותהיה עמידה ביעדי הגיוס הקבועים בהסדר.

לנוכח הערות בג"ץ לגבי הגדרת "בוגר מוסד חינוך חרדי" הקבועה בחוק, מוצע לתקן את ההגדרה כך שזו לא תכלול מיועד לשירות ביטחון אשר הודיע כי הוא איננו שומר תורה ומצוות.

כמו כן, מוצע לקבוע כי בהיעדר עמידה ביעדי הגיוס בכל אחת מהשנים החל משנת 2021, תחויב הממשלה להציע פתרון לאי העמידה ביעדים. פתרון שייבחן על ידי ועדת החוץ והביטחון של הכנסת. אישור הפתרון יינתן על ידי ועדת החוץ והביטחון או על ידי מליאת הכנסת. כך ייווצר מנגנון בקרה ופיקוח הדוק על קיום ההסדר.

כמו כן, ובהתאם להצעת חוק היסוד, מוצע לתקן מספר עניינים, דוגמת הוספת חברים לצוות הבין-משרדי והוספת הוראה לפיה קביעת היעדים וההתייחסות אל העמידה בהם, תיעשה בשים להוראות חוק היסוד.

לבסוף, מוצע להוסיף סעיף המבקש להבהיר כי לימוד התורה איננו שייך למגזר מסוים או מוגבל דווקא לגברים וללומדי תורה מהמגזר החרדי. משכך, הצעת החוק מטילה על שר הביטחון לוודא כי דחיית שירות תינתן לכל מי שיבקש להקדיש את עצמו למשך תקופה משמעותית ללימוד תורה, בתנאים הדומים לקבוע בהצעת החוק זו ובחוק הקיים.

עמידה ביעדים

בסעיף העמידה ביעדים קובעת הצעת החוק כי אם הושגו יעדי הגיוס שעליהם החליטה הממשלה בשנת גיוס מסוימת שהיא השנה הקודמת לשנת היעד, יחולו הוראות פרק זה לתקופה של חמש שנים נוספות בכל פעם, וכל הוראות פרק זה הנוגעות לתקופת ההסתגלות יחולו גם לגבי תקופת ההארכה בהתאמה.

לא הושגו יעדי הגיוס שעליהם החליטה הממשלה בשנת גיוס מסוימת שהיא השנה הקודמת לשנת היעד, יהיה על הכנסת לקבוע הסדר חקיקתי  חדש בתוך שנה מתום תקופת ההסתגלות או תקופת הארכה לפי המאוחר; נערכו בחירות לכנסת באותה שנה תוכל הכנסת לאמץ הסדר חקיקתי חדש בתוך שנתיים ימים; עד למועד הקבוע בסעיף קטן זה לקביעת הסדר חקיקתי חדש יחולו הוראות פרק זה.

אם לא הושג יעד גיוס שנתי שעליו החליטה הממשלה בשנת גיוס מסוימת, החל משנת הגיוס שתחילתה בחודש יולי 2021, תבחן הממשלה את הדברים בשים לב לחוק-יסוד: לימוד תורה ותשקול האם יש לשנות את היעדים שנקבעו, ובאילו אמצעים יש לנקוט כדי להשיג את היעדים שנקבעו, וכלל שתרצה בכך תפעל לעגן את המלצותיה בחקיקה; בין היתר, תהיה רשאית הממשלה להורות על הכבדת הדרישות בעניין היקף שעות הלימוד. החלטתה של הממשלה תובא לאישורה של ועדת החוץ והביטחון של הכנסת.

אם לא אישרה ועדת החוץ והביטחון את החלטת הממשלה, תובא החלטת הממשלה לאישורה של מליאת הכנסת; דחתה מליאת הכנסת את החלטת הממשלה ולא אישרה הצעה חלופית, תקבע הכנסת הסדר חדש".

ליברמן: "נצביע נגד חוק הגיוס"

אך למרות הדרישה החרדית, בישראל ביתנו הודיעו כי יתנגדו לחוק, ויצביעו נגדו.

שר הביטחון אביגדור ליברמן אמר היום כי "אם חוק הגיוס יעלה להצבעה בקריאה טרומית, כל חברי הסיעה כולל השרה סופה לנדבר יצביעו נגד החוק גם במחיר של פירוק הממשלה".

ליברמן הוסיף והבהיר כי "לא ניתן לחוק הזה לעבור בלי הידברות איתנו וללא הכנסת השינויים שאנחנו דורשים".

נציין כי אם השרה לנדבר תצביע נגד עמדת הממשלה, על ראש הממשלה יהיה לפטרה.

בישיבת סיעת ש"ס התייחס השר דרעי לחוק הגיוס ולאיום של ליברמן ואמר כי "ראש הממשלה הנחה את כולם לעשות הכל כדי לתקן את חוק הגיוס במהירות האפשרית.

כזכור בשבוע שעבר התכנסה מועצת גדולי התורה של אגודת ישראל ודרשה מחברי הכנסת להעביר את חוק הגיוס בסמוך לתקציב המדינה.



0 תגובות